ANA SAYFA FLEXO  MAKiNELERiMiZ TEKNiK BiLGiLER ÖZEL MAKiNELERiMiZ
English  &  Türkçe

Aşağıdaki Teknik Bilgiler Kısa Adı MEGEP Olan; T.C  Milli Eğitim Bakanlığı  Mesleki Eğitim ve Öğretim Sistemini Güçlendirme Projesinin Resmi Web Sitesinden Derlenmiştir.
           6- Flexo Baskı Kontrolü
           7- Flexo Baskı Hataları
          12-
           8- Tek Renkli Flexo Baskı
          13- 
           9- Çok Renkli Flexo Baskı
          14- 
          15- 

BASKI TEKNOLOJiLERi FLEXO BASKI TERiMLERi TASLAK ÇiZiMLER EĞiTiCi DÖKÜMANLAR BASKI MALZEMELERi


1. BASKI MAKİNESİNİ BASKIYA ALMA


1.1. Çok Renkli Baskı

Basılacak yazı, şekil, desen siyah beyaz ise, standart ya da özel bir renk taşıyorsa baskının yapımı kolaydır. Klasik yolla fotoğraflanır. Kalıp oluşturulur. Mürekkep haznesine istenen renk konularak makine baskıya alınır. Ancak, basılacak malzeme bir renkli resim ise ya da baskı işleminde değişik renkler söz konusu ise trikromi baskı gündeme gelir.
Önce orijinal kopya renk ayırım sisteminde analiz edilir. Cyan, magenta, sarı ve siyah renklerin analiz sonucunda hangi bölgelerde ne yoğunlukta bulunduğu saptanır. Bu bilgilerle her rengin ayrı kalıbı oluşturulur. Bu kalıplar, ayrı baskı ünitelerinde baskı materyali ile temasa geçer. Ekstra renkler de bunların devamında basılır.




1.2. Çok Renkli Baskıda Kullanılan Mürekkepler

Bir materyale baskı yapabilmek için gerekli olan temel elemanlardan baskı kalıbı, baskı makinesi ile birlikte 3. zorunlu eleman da mürekkeptir.

Tanımı

Baskı materyali üzerinde görüntünün oluşturulması ve kalıcı olması için zorunlu olan pigment    +  bağlayıcılar    +  çözücüler  vb.  kimyasallardan  yapılmış  muhtelif  renklerdeki karışıma mürekkep denir.

Flekso mürekkepleri kimyasal yapı itibarıyla üç ana grupta toplanır. Bunlar:

1- Solvent bazlı mürekkepler
2- Su bazlı mürekkepler
3- UV mürekkepler

Makinede  çalışma  esnasında  mürekkebin  çok  değişik  şartlara  uyma  zorunluluğu vardır.  Mürekkep,  iş  olan  yerleri  tam  örtmeli,  homojen  akabilmeli  ve  aynı  oranda akabilmelidir.



1.3. Renk Karışımları

Renklerin karışımında trikromi mürekkeplerden faydalanılır. Sarı, magenta, cyan ve siyah mürekkeplerden diğer renkler ve tonları bulunur. Renk karışımı yaparken, açık renk mürekkebin içine yeteri kadar koyu renk mürekkep katılarak istenilen renk bulunmaya çalışılır. Eldeki orijinale uygun renkleri bulup basabilmek için bilgi, tecrübe, orijinalin içinde hangi renklerin ne kadar miktarda olduğunu anlamak gereklidir.


Temel Karışımlar


Magenta+ Sarı = Turuncu
Magenta+ Cyan = Mor
Sarı + Cyan= Yeşil
Kırmızı + Beyaz = Pembe
Siyah + Beyaz + Mavi = Gri
Kırmızı + Sarı + Siyah = Kahverengi
Kırmızı + Sarı + Siyah = Sütlü Kahverengi

Özel karışım renklerinin hazırlanmasında ise iki yöntem kullanılır: Basılması istenen renk önceden belirlenmiş bir formüle göre hazırlanır veya renk tercihi, bir kâğıt üzerine boyanarak ya da fon kâğıdı ile örneklenerek belirtilir. Günümüzde formüle edilmiş renk hazırlama sistemleri, uygulama kolaylığı ve daha sağlıklı sonuç vermesi açısından tercih edilmektedir. Dünya üzerinde birçok değişik özel renk hazırlama sistemi bulunmaktadır.

Bunlar arasında en yaygın olanı "Pantone Renk Karışım Sistemi"dir.  Bu sistem, 11  rengin  (9  temel  renk  +  l  siyah  +  l  şeffaf  beyaz) birbirleriyle yüzde ve gram olarak değişik oranlarda karıştırılarak 747 farklı renk hâlinde hazırlanması temeline dayanmaktadır. Bütün Pantone renkleri belirli bir standarda göre numaralanarak kataloglanmıştır. Renk katalogları genellikle iki bölümden oluşur.



Temel baskı mürekkebi renkleri ve bunların karışımlarından oluşan diğer renkler bir bölümde parlak yüzeyli kâğıtlar üzerinde, diğer bölümde ise mat yüzeyli kâğıtlar üzerinde gösterilir. Bunun nedeni, aynı rengin mat ve parlak yüzeyli kâğıtlar üzerinde oldukça farklı baskı sonuçları vermesidir. Baskı mürekkebi, parlak yüzeyli kâğıtlarda daha canlı görünür.

Mat  yüzeyli  kâğıtlar  ise  baskı  mürekkebine  daha  yumuşak  ve  pastel  bir  görünüm kazandırırlar. Baskının uygulanacağı kâğıdın rengi de mürekkep renginin etkisini değiştirir. Bazı kâğıt üreticileri, standart baskı mürekkebi renklerini, çeşitli renk tonlarında ürettikleri kâğıtlar üzerinde gösteren renk katalogları yayınlamaktadırlar. Tasarımcı, Pantone sistemiyle hazırlanan renklerin numaralarını pikaj ya da film çıktısı üzerinde belirtmelidir.

Eğer  tasarım,  asetat,  metal,  alüminyum  folyo  gibi  alışılmadık  bir  yüzey  üzerine uygulanacaksa tasarımcı bu konuda önceden bilgilenmelidir. Pantone renk karışım sistemi, uluslararası düzeyde uygulanmakta ve çeşitli ülkelerdeki baskı mürekkebi üreticilerince lisans altında üretilmektedir.





UYGULAMA - 1 :







2. İLK BASKI KONTROLÜ

2.1. Çok Renkli Baskıda Renk Sırası


Çok renkli baskıların baskı sıralaması yapılırken renk sırası dikkate alınmalıdır. İş eğer dia ise sarı, magenta, cyan ve siyah şeklinde sıralama yapılır. Ek renkler söz konusu ise rengin  durumuna  göre  değişiklik  yapılabileceği  gibi  genellikle  CMYK’nın  devamına yerleştirilir.

Ters baskı ise sıralama en üste basılacak olan renk kazanı ilk önce basılacak şekilde sıralanır. Sıralama hazırlanırken baskının  düz  baskı (üstten) veya ters  baskı (alttan ) olmasına, hangi rengin, hangi rengin üzerine baskı yaptığı dikkate alınması gerekir. Baskı zeminine sır olarak mesela beyaz atılacaksa ters baskıda en son, düz baskıda ise ilk üniteye verilmelidir.




2.2. Renk Sayısının Kurumaya Etkisi

Kullanılan renk sayısı, baskı altı malzeme, mürekkep cinsi ve kurutma yöntemi işin kuruma  süresine  etki  yapar.  Baskı  altı  malzemenin  mürekkep  emiciliği  veya  kurutma yöntemi kuruma süresini direkt etkilemektedir. Bunlardan renk sayısı özellikle solvent bazlı ve su bazlı mürekkeplerin kullanıldığı baskılarda önem kazanmaktadır.

Bu mürekkeplerin içerisindeki  çözücüler  gerek  emilme  gerekse  buharlaşma  yöntemleriyle  kurumaları sağlanmaya çalışılır. Kuruma esnasındaki baskı hızı kuruma süresi ile örtüşmez ise yaş üzerine  yaş  baskı  problem  çıkartabilir.  Bu  durumda  kurumayı  hızlandırıcı  tedbirler alınmalıdır. Örneğin hızlandırıcı solvent ilavesi veya kurutma tünelinin etkisinin artırılması gibi. UV mürekkepler her ünite çıkışında yine UV ışık yardımı ile kurutulduğundan renk sayısının kurumaya etkisi görülmemektedir.

UYGULAMA - 2 :








3. POZİSYON AYARI YAPMAK

3.1. Kroslar

Kaliteli bir baskı elde etmenin temel şartlarından biri şüphesiz planlı ve kontrollü çalışmaktır. Planlı ve kontrollü çalışmak için belirli kaideler ve araçlar gereklidir. Baskı kontrollerini   çok   yönlü   yapabilmek   için   değişik   şekillerden   oluşmuş   kroslar kullanılmaktadır.

3.2. Krosa Göre Ayar Yapmak

Pozisyon  ayarı,  iş  üzerindeki  renklerin  kayma  yapmadan  üst  üste  basılması  için yapılır. Düzgün bir baskı için temel koşullardan birisidir. Kalıp üzerindeki kros işaretleri baskı  materyali  üzerine  kalıbın  renginde  basılır.  Baskı  operatörü  üniteler  arasındaki senkronizasyonu sağlamak için krosları baz alarak krosların üst üste oturup oturmadığını kontrol eder. Eğer bir oturmama söz konusu ise işi ilgili ayar noktalarından ileri geri, sağasola almak suretiyle üst üste oturtur. Yine kroslardan diğer baskıya yönelik problemleri tespit eder ve çözüm noktasında baskıya müdahale eder.



3.3. Fotosel Ayarı Yapmak

Bobinden  çalışan  makinelerde  baskının  sürekli  yapılması  için  gerekli  ayarlardan biridir. Bu ayarda birinci ünitenin dışındaki diğer ünitelerde birer fotosel kafası mevcuttur. Sistem kalıp silindirleri üzerine yerleştirilmiş krosların malzeme üzerine basılmaları sonucu fotosel kafalarının bu krosları dikkate alarak baskının otomatik oturtulması esasına dayanır.

UYGULAMA - 3 :

Flexographic Machine - Flexoprinting - Flexo Baskı Makineleri - Flexo Baskı - Flekso Baskı Makinası



Copyright © MATESAN  Makine Teknolojileri Sanayi - Innovation in the Machinery     [ 2010 - 2011 ]   info@matesan.com    Tel :+90 216  527 35 61 - Fax :+90 216 527 35 62